„Apocalipsa“ Google care a speriat internetul: Ce trebuie să știi despre site-uri pentru mobil

de: Răzvan Băltărețu
21 04. 2015

Majoritatea accesărilor unui site, la nivel global, se fac prin dispozitive mobile. Google, cel mai mare motor de căutare, schimbă regulile ca să se adapteze și forțează utilizatorii în cea mai mare schimbare a ultimilor ani. Iată tot ce trebuie să știi despre ea. 

Google va trece la un nou algoritm de analiză a site-urilor web, iar cei care nu și-au optimizat produsele pentru dispozitive mobile au de suferit. La nivel mondial, 60% din site-uri sunt accesate prin dispozitive mobile, acolo unde viteza este vitală. De astăzi, site-urile de comerț electronice, în primul rând, și ale marilor companii vor fi primele care simt marea schimbare a Google. Indexarea va fi realizată prin prioritizarea celor optimizate pentru mobil.

Poți verifica dacă site-ul tău este în regulă folosind acest instrument pus la dispoziție de Google. Totuși, ce înseamnă că îți trebuie un site optimizat? „Oamenii se vor plânge, așa cum fac de fiecare dată, dar acesta este un semnal de alarmă că lucrurile se schimbă și Google acceptă și implementează schimbarea“, a declarat Rebecca Lieb, analist la Altimeter Group, pentru New York Times. Unele companii vor suferi o scădere bruscă în trafic, fenomen care deja a primit numele de mobilegeddon, adică o apocalipsă a traficului adusă de lipsa unei bune indexări. Totuși, mai devreme sau mai târziu cu toții se vor adapta.

Care site-uri sunt optimizate pentru Google?

Playtech s-a schimbat recent și odată cu el a trecut la responsive design. Aceasta este cea mai bună cale pentru a-ți optimiza site-ul și după cum se vede și în poza de mai jos îl face compatibil cu tot felul de dispozitive fără să dezvolți versiuni pentru fiecare. Mai mult, un site cu design responsive nu presupune crearea a două site-uri, unul pe domeniul obișnuit și altul pe m.domeniu.com.

Dintr-o dată, ai totul funcțional printr-un singur produs pe care îl optimizezi de fiecare dată. Când vine vorba de responsive, elementele se reașează singure, în funcție de dispozitiv.

După responsive, urmează modelul de site care își menține link-ul, dar codul HTML se schimbă în funcție de dispozitivul de pe care îl accesezi. Astfel, pe un smartphone o să arate altfel, pe tabletă altfel și tot așa. Această versiune presupune însă ca un dezvoltator să creeze versiuni pentru aceste dispozitive, ținând cont de rezoluțiile și dimensiunile ecranelor. Aici pot apărea mai multe probleme, cum ar fi că dispozitivul nu e detectat cum trebuie și nici nu sunt afișate informațiile corect și traficul are de suferit.

În final, este site-ul duplicat, cu o versiune desktop și una mobilă, pe care le recunoști după prefixurile: mobile. sau m. sau touch. și către aceste adrese ești redirecționat automat când accesezi site-ul de pe un dispozitiv mobil. Acestea nu sunt indexate, ci există doar ca experiența ta de pe mobil să nu fie un chin. Totuși, sunt site-uri care nu s-au asigurat suficient de bine de legăturile corecte între pagini, între versiunea desktop și cea mobile și nici nu afișază corect conținutul de fiecare dată. E mai multă muncă de optimizare aici, dar Google îl acceptă și așa.

Chiar și în aceste condiții, conținutul nu este depășit de optimizare, după cum susține Google, citat de NYTimes. „În timp ce site-ul mobile friendly este important, folosim o gamă diversificată de elemente pentru indexare. Popularitatea unui site este încă importantă, astfel că dacă o pagină cu conținut de calitate nu este mobile friendly, tot va fi sus în căutări pentru ceea ce oferă. Poziția sa nu va fi atât de afectată, cât să ajungă sub pagini de mai slabă calitate, dar mobile friendly“, a declarat un purtător de cuvânt al Google.

Nu este nicio apocalipsă la mijloc, este pur și simplu o evoluție. Dacă nu ai site optimizat acum, îl vei optimiza și vei reintra în grațiile Google. Ai informații și pe blogul companiei. Totuși, site-ul optimizat pentru orice tip de dispozitiv este important pentru experiența pe care o are utilizatorul când ajunge pe el.